Spin of Hope 2015 – anmälan är öppen

Nu är det dags att anmäla sig till Spin of Hope, Sveriges största spinningevent som genomförs den 28 mars 2015. Barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige. Genom Spin of Hope hålls spinningcyklarna igång i tolv timmar av motionärer som bidrar till Barncancerfondens verksamhet att finansiera forskning på barncancer.

Spin of Hope genomförs på en mängd träningsanläggningar över hela landet. Hela lördagen den 28 mars 2015 används cyklarna för att samla in pengar till barncancerforskning.

På Barncancerfondens webbplats kan man boka sin egen Spin of Hope-cykel, eller en dyrare guldcykel. Cykeln ska hållas igång genom tolv spinningpass från 07 på morgonen till 19 på kvällen. Hur man fördelar spinnandet är valfritt så ett lag behöver någonstans mellan 1-12 deltagare.

Många av de medverkande anläggningarna erbjuder också Drop in-platser. Då anmäler man sig och betalar direkt på anläggningen.

– Man kan välja att boka in sig på den träningsanläggning som ligger närmast och man behöver inte vara medlem i det gym man väljer. Runt 70 anläggningar är redan anmälda och vi hoppas att minst lika många till anmäler sig, säger Gary Fleming, projektledare för Spin of Hope.

Under Spin of Hope 2014 deltog 20 000 personer som gemensamt med 127 olika gym samlade in 3,7 miljoner kronor till Barncancerfonden. Målet för Spin of Hope 2015 är att öka insamlingen ytterligare och samla in 4 miljoner kronor.

– Jag märker att vissa är riktigt ivriga att delta i Spin of Hope. När vi bara testade anmälningssidan i 90 sekunder i måndags hann en kille boka årets första två cyklar! Nu i slutet av första anmälningsveckan har insamlingen nått över 200 000 kronor. Och mer än en tredjedel av de som anmält sig har valt guldcyklar, det känns fantastiskt kul, säger Gary.

Bokning av cykel och anmälan för anläggningar görs på http://www.barncancerfonden.se/spin-of-hope

Fakta Spin of Hope:

• Spin of Hope arrangeras av Barncancerfonden varje vår för att samla in pengar till barncancerforskning.
  • Eventet går ut på att hålla en spinningcykel igång under tolv timmar. Lag på 1-12 personer betalar för att boka sin cykel.
  • De gymanläggningar som deltar i Spin of Hope gör också kringaktiviteter och egna insamlingar.
  • Premiäråret 2009 deltog 3000 personer på 25 olika anläggningar. Eventet drog in 550 000 kronor.
  • Mest framgångsrikt hittills är Spin of Hope 2014, då deltog 20 000 personer och 127 anläggningar. 3,7 miljoner kronor samlades in.

För mer information om Spin of Hope, kontakta:
Gary Fleming, projektledare
E-post: gary.fleming@barncancerfonden.se