Att arrangera Spin of Hope – Fredag

Många som deltar i Spin of Hope är inte medlemmar på den träningsanläggning som de spinnar på. Det är alltså ett perfekt tillfälle för er som träningsanläggning att visa upp era instruktörer, träningsformer och lokaler.

Spin of Hope – Fredag

Den absolut största skillnaden är en helt ny dag - fredagen. Fredagen har ett lite annorlunda upplägg än tidigare års Spin of Hope. Som arrangör kan du under fredagen lägga upp ett eller flera spinningpass dit deltagare kan anmäla sig, precis som till dina vanliga pass på anläggningen. Du kan med andra ord välja att lägga upp ett eller flera pass under dagen, hur många du vill, och deltagare kan välja att anmäla sig till de pass de önskar. Detta öppnar också upp möjligheten för deltagare att cykla tillsammans under passet, genom att anmäla flera deltagare till ett och samma pass. 

Spin of Hope – Lördag

På lördagen har vi kvar vårt klassiska stafett-upplägg där man som deltagare bokar en cykel som man, ensam eller i grupp, ska hålla igång under en hel dag mellan klockan 07.00-19.00. Detta upplägg skapar möjlighet för en riktig spinningfest där du öppnar upp dörrarna för mängder av deltagare under en hel dag! 

Som arrangör kan du välja att arrangera ditt Spin of Hope på både fredagen och lördagen, eller den dagen du tycker passar bäst. På startsidan väljer du vilken dag du vill arrangera på, och registrerar därefter ditt event.

Här är tips för er arrangörer så att ni kan planera och utföra ett så bra Spin of Hope som möjligt.  

10 steg för dig som arrangör

  1. Anmäl dig genom att registrera ditt event, på antingen fredagen eller lördagen. Om du vill arrangera Spin of Hope bägge dagarna så måste du skapa två olika event, ett för varje dag.
  2. När du anmält dig som arrangör så kommer ditt event granskas av Barncancerfonden. Efter en arbetsdag kommer ditt event synas på hemsidan, du kommer få ett mail så snart ditt event är godkänt och klart. 
  3. Nu är det dags att börja planera! Utse en projektledare på er anläggning som har ansvar för ert Spin of Hope. Denna person är även den som har kontakten med Spin of Hopes projektledare på Barncancerfonden. Den ni utser som projektledare är oftast en driven person bland personalen eller bland instruktörerna. Ta även hjälp av instruktörskåren på anläggningen - det blir oftast lättare ju fler som hjälps åts! 
  4. Schemalägg ert Spin of Hope. Vilka instruktörer ska leda vilka spinningpass? Och hur många pass ska ni ha? På fredagen kan ni själva välja antalet pass, och på lördagen behöver ni fylla upp med instruktörer för alla 12 timmarna. 
  5. Skapa en spinningfest! Det finns mängder av roliga saker att planera för att göra ert Spin of Hope till en riktig spinningfest! Läs våra Tips inför ditt event för att se exempel på vad man kan göra för att skapa en riktigt dundersuccé. Du kan skaffa sponsorer, ge ut goodiebags, sälja lotter och fika. Många temasätter varje spinningspass med roliga happenings - schlager, rock eller exempelvis 80-tal. Temapassen kan variera både i intensitet, musikgenre och upplägg. Var pedagogisk och visa grunderna för spinning, men våga också ta ut svängarna och bjuda på er själva.
  6. Marknadsför ditt event! Sprid ditt evenemang genom att sätta upp affischer på din anläggning, marknadsför på era sociala medier och på er hemsida. Som arrangör får du ett digitalt marknadsföringskit med material du själv kan skriva ut, men också ett fysiskt marknadsföringskit som skickas ut inför ditt Spin of Hope. Några veckor innan ditt event kommer du få ett Pressutskick från Barncancerfonden. Där hittar du tips på hur du kan ta kontakt med tidningar för att ge mer marknadsföring till ditt event. Bjud in nära och kära och försök fylla alla era platser.
  7. Samla in ännu mer pengar till ditt event genom att ta emot swishgåvor under ditt Spin of Hope. Två veckor innan ditt event kommer du få en QR-kod från Barncancerfonden som du kan skriva ut och sätta upp på din anläggning. Deltagare kan då scanna koden i sin swish app och ge en valfri gåva som automatiskt kommer hamna under er insamling.
  8. "mina sidor" kan du redigera dina uppgifter på ditt event. Här kan du när som helst logga in och ändra din eventinformation, dina deltagarplatser, byta bild eller ändra ditt insamlingsmål. Här kan du även skriva ut din deltagarlista inför eventdagen eller skicka ut information till alla som ska medverka. 
  9. Eventdagen är här! Använd ert skyltmaterial ni fått och sätt på skyltar på cyklarna, blås upp ballonger och skapa en riktigt fest! Säkerställ att alla deltagare vet vart de ska ta vägen när de anländer, och att alla instruktörer är redo. I ert digitala kit finns även bilder ni kan visa under eventet, och ett ljudpår med Nike som ni kan spela upp som inledning inför varje spinningpass. 
  10. Efter ert event så kommer Barncancerfonden skicka ut en enkät där ni får fylla i er feedback kring Spin of Hope. Det tar cirka 2-3 dagar innan alla gåvor från era deltagare har kommit in på ert event och ni kan se ert slutgiltiga insamlingsresultat. I ert digitala marknadsföringskit finns ett diplom du kan skicka ut till dina deltagare som tack för deras insats. 

Lycka till med ditt event!