Gåvor via gåvoförmedlare

För oss är det viktigt att göra det enkelt att ge en gåva till Barncancerfonden. Det betyder att vi både behöver finnas på de plattformar där du som givare befinner dig, och förenkla sättet att ge en gåva på.

Här fyller gåvoförmedlarna en viktig funktion som mellanhand genom att underlätta för dig att bidra till den organisation som du vill stödja.

Gåvoförmedlarnas verksamhet regleras av en branschstandard som satts upp av branschföreningen Giva Sverige som vi på Barncancerfonden är medlem i.

Om Giva Sveriges branschstandard

Barncancerfonden är medlem i Giva Sverige som är en branschförening för tryggt givande där Sveriges insamlingsorganisationer som helt eller delvis är finansierade genom gåvor är samlade. De har satt upp en branschstandard för förmedlingstjänster mellan givare och organisationer som vi följer. För att säkerställa en effektiv och tydlig process mellan givare och organisationer där gåvoförmedlare är mellanhand så finns tre huvudprinciper för gåvoförmedlare att följa: 

  1. Tydliga avtal och överenskommelser: Givarförmedlare måste ha skriftliga avtal med organisationer som tydligt anger rättigheter och skyldigheter, inklusive hantering av personuppgifter och ekonomiska incitament för att säkerställa avtalsefterlevnad. 
  2. Transparens: Det ska råda öppenhet om kostnader, avgifter och hur gåvor redovisas, både för givaren och för den mottagande organisationen. Givarna ska tydligt kunna förstå hur deras gåvor används och eventuella avgifter ska kommuniceras innan gåvan ges. 
  3. Regelefterlevnad: Gåvoförmedlaren måste följa gällande lagstiftning och riktlinjer, såsom regler kring personuppgiftshantering och betalningstjänster, samt säkerställa korrekt redovisning av gåvor för att undvika legala och ekonomiska risker. 

Bra att känna till om gåvoförmedlare

Väljer du att ge en gåva via en gåvoförmedlare tar de ut en administrativ avgift. Hur den är utformad beror på hur de själva har valt att lägga upp sin affärsmodell. Just därför är transparensen viktig där vi utgår från Giva:s branschstandard:

  • Om förmedlingstjänsten tar ut en avgift för att täcka sina kostnader för gåvoförmedlingen som påverkar gåvans storlek ska denna avgift tydligt kommuniceras.  
  • Avgiften ska i första hand adderas till gåvobeloppet. Om du som givare inte vill addera avgiften till ditt gåvobelopp ska det tydligt framgå hur stort gåvobeloppet blir till organisationen.  
  • Det ska även framgå att avgiften tillfaller gåvoförmedlaren och inte organisationen.  
  • Procentuella avgifter bör inte förekomma och i de fall det används, ska ett tak för avgiften anges.  
  • Vid skattereduktion måste det framgå tydligt vilket belopp som redovisas till Skatteverket.

 

Frågor och svar