Under året lanserades det nya kommunikationskonceptet som lyfter fram att det finns ord som passar bra ihop med barn och ord som aldrig någonsin borde skrivas ihop med barn. Förutom att påvisa det orättvisa i att drabbas av barncancer, visar konceptet även på det oförklarliga med sjukdomen. Forskarna har ännu inte svaret på varför vissa insjuknar, det är en sjukdom och ett ord som inte borde finnas.
Lanseringen av kampanjen i början på hösten 2019 markerade också startskottet för barncancermånaden som infaller i september. Kampanjen har bland annat synts på digitala utomhusskärmar, i print och digitalt. Barnen som medverkar och delar på ordet barncancer har själva varit, eller är, under behandling. Inom ramen för det nya konceptet har även en film tagits fram. I filmen får vi följa Ruben, 8 år, som själv varit sjuk i cancer. Musiken till filmen är en egen version av Guns N’ Roses klassiska Sweet Child O’ Mine.
Barncancerfonden har sedan 1982 arbetat för att fler barn ska överleva cancer samt med att stötta drabbade familjer. Under samma period har överlevnaden ökat till cirka 85 procent. Trots det är barncancer fortfarande den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige.