100-wattaren till Barncancerfonden för den blå stolen
Under fredagen delades reklampriset 100-wattaren ut av Sveriges Annonsörer. Barncancerfonden belönades med 100-wattaren (första pris) i kategorin Långsiktigt för arbetet med den blå stolen som symbol.
På bilden: Linus Almqvist, chef för kommunikation och privatinsamling, och Anne Bergsten, varumärkesansvarig.
Barncancerfonden hade i år två nomineringar till reklamtävlingen 100-wattaren som belönar den mest effektiva kommunikationen inom marknadsföring och PR. En stolt kommunikationschef fick motta 100-wattaren i den kategori som belönar långsiktigt varumärkesarbete.
– Det här känns fantastiskt. Med tanke på vilka andra som var nominerade i kategorin så vågade jag inte ens hoppas på en vinst. Vi vet att vårt strategiska och långsiktiga arbete med den blå stolen är effektivt och jag är så glad att det också uppmärksammas och belönas med en 100-wattare, säger Linus Almqvist, chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden.
I kategorin Långsiktigt belönas case med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen. Barncancerfonden vann kategorin för arbetet med den blå stolen som symbol för att bygga ett starkt varumärke trots en begränsad mediebudget. Med den blå stolen som symbol och en hoppfull inriktning i kommunikationen har målen för marknadsföring och PR överträffats.
Juryns motivering
"Barncancerfonden har med ett långsiktigt koncept och starkt kreativt material skapat en kommunikation som ger dem en mycket positiv effekt under en längre tid. Med en liten färgglad, men stark symbol som stolen, som fylls på med friska barn, lyckas man vända en hopplös känsla till något hoppfullt. Barncancerfondens långsiktiga, genomtänkta och målmedvetna strategi gör dem till en stark 100-wattare 2015."
Barncancerfonden hade även en nominering i kategorin Ideellt - Singel som belönar exempelvis kommunikation för politiska partier, samhällsinformation eller insamlingar och information för ideella organisationer, där en enda enhet har varit bärande i en aktivitet. Barncancerfonden var nominerade i kategorin för kampanjfilmen A hairraisingmessage som gjordes av Garbergs.
Alla nominerade i kategorin Långsiktigt :
Skolverket – För det vidare
Umeå Energi – Dolf & Järven
ICAs långsiktiga marknadsstrategi
Systembolagets långsiktiga varumärkesvård
Barncancerfonden – Den blå stolen
Alla nominerade i kategorin Ideellt - Singel:
Bris – Abused Emojis
TCO - Like a Swede
Svenska Freds - The singing sailor
Hjärnfonden – Fel hand
Barncancerfonden – A hair raising message
Om tävlingen
100-wattaren är en reklamtävling som belönar reklam ”som gett bevisad effekt genom hög kreativitet”. För att bli nominerad till 100-wattaren ska reklamens syfte vara väl definierat och resultatet mätt, det ska vara bevisat att kommunikationen har gjort skillnad. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.