Team Rynkebys målgång i Paris den 16 juli 2022.

2500 cyklister från hela Europa går i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar

Team Rynkeby är ett välgörenhetscykellag som sedan 2002 arrangerat ett cykellopp till Paris där pengar samlas in till förmån för barn som drabbats av svår sjukdom. Idag går 2500 av Team Rynkebys cyklister från hela Europa i mål i Paris efter ungefär en veckas trampande, och firar att loppet är tillbaka efter två års uppehåll.

Cykelloppet till Paris är en storsatsningför att samla in medel till barn som drabbats av sjukdom, och arrangeras årligen av Team Rynkeby. I det första loppet 2002 deltog 11 motionscyklister som cyklade från Ringe i Danmark till Paris för att se slutet på Tour de France. Vid hemkomsten donerade cyklisterna pengar till barncanceravdelningenvid Odense Universitetssjukhus och sedan dess har loppet arrangerats varje år med deltagare från flera städer längs sträckan från norra Europa till Paris där alla insamlade medel går till olika organisationer som verkar för barn med svåra sjukdomar.

Loppet är tillbaka efter två års annorlunda upplägg

Årets deltagarantal har varit stort och en anledning är att det äntligen går att genomföra loppet på det traditionsenliga viset. De senaste två åren har den årliga cyklingen genomförts i det lokala landet på grund av Corona-restriktioner. I Sverige deltog i år 480 cyklister och sammanlagt cyklade cirka 2500 personer från lag i hela Europa mot målet i Paris.

– Vi har väntat i två år och det känns bättre än någonsin att kunna samlas och traditionsenligt genomföra vår manifestation mot barncancer och lyfta vår insamling till förmån för barn som drabbats av en allvarlig sjukdom. Det är särskilt viktigt att vi i år slutligen kan fira målgången i Paris. Extra roligt är också att vi i år har lyckats att lyfta insamlingen till ett nytt rekord totalt sett och att vi är rekordmånga deltagare i från nio länder i Europa vilket bådar gott för kommande års rekrytering som redan är i full gång, säger Paul Chronqvist Svensson, Country Manager i Sverige för Team Rynkeby.

Trots att loppen under 2020 och 2021 inte blev av samlades uppemot 70 miljoner kronor in under dessa år via engagemang från cykelgemenskapen till Barncancerfonden. Team Rynkeby har sedan 2011 donerat runt 230 miljoner kronor till Barncancerfonden.

– Det här är ett fantastiskt initiativ, och vi är så tacksamma över alla i denna gemenskap som vill vara med och bidra.Engagemanget och glädjen bland medlemmarna i Team Rynkeby är helt otroligt och det har inspirerat mig till att vilja cykla mer än vad jag redan gör. Så vem vet, om ett år kanske jag ansluter i en gul tröja, säger Micael Mathsson, t.f generalsekreterare på Barncancerfonden.

De insamlade medlen möjliggör mer stöd till drabbade

Insamlingsresultatet från årets lopp kommer att presenteras den 24 september. Pengarna möjliggör både den livsviktiga barncancerforskningen och det löpande stödet till drabbade familjer. Under 2021 beviljades bland annat svensk barncancerforskning 150 miljoner kronor till forskning i nya behandlingsmetoder vid barnleukemi och spetsforskning om blodkärl vid hjärntumörer hos barn tack vare våra insamlade medel. Ett annat resultat av insamlingen är att Barncancerfonden genom Rättshjälpen kunde ge stöd till 58 familjer i form av juridisk rådgivning i kontakten med bland annat Försäkringskassan eller försäkringsbolag.

Har du frågor om det årliga loppet och Barncancerfondens insamlingsevent, hör gärna av dig till Nathalie:
Nathalie Hillerström, Affärsutvecklare kampanj & event, Barncancerfonden
Mejl: nathalie.hillerstrom@barncancerfonden.se

Om Team Rynkeby

• Team Rynkeby är ett europeiskt välgörenhetscykellag som cyklar till Paris varje år för att samla in pengar till barn med kritiska sjukdomar och deras familjer.
  • Merparten av pengarna som Team Rynkeby varje år skänker till barncancerorganisationer i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Färöarna och Island går just till att stödja forskning om barncancer. I Sverige går alla insamlade medel Barncancerfonden.
  • Team Rynkeby består av 2 400 motionscyklister och 550 servicedeltagare fördelade på 64 lokala lag i 9 länder
  • 2021 donerade Team Rynkeby 98,96 miljoner SEK till organisationer som hjälper barn med kritiska sjukdomar
  • Läs mer om Team Rynkebys historia, och cykellopp till Paris här: Team Rynkeby (team-rynkeby.se)