Barncancerfonden fick pris för effektiv kommunikation

Under onsdagskvällen delades reklampriset 100-wattaren ut av Sveriges Annonsörer. Barncancerfonden belönades i kategori Ideellt för arbetet med att fylla organisationens välkända symbol, den blå stolen, med hopp.

På bilden: Linus Almqvist, Haleh Ladi, Anne Bergsten och Helene Daneskog vid prisutdelningen för 100-wattaren.

– Vi är oerhört glada att få den här utmärkelsen. Det är en bekräftelse på att vi gör effektiv kommunikation som hjälper oss att samla in mer pengar till livsviktig forskning kring barncancer. Jag vill passa på att tacka alla barn som har hjälpt oss att fylla den blå stolen och fortsätta kämpa mot barncancer, säger Anne Bergsten, varumärkesansvarig hos Barncancerfonden.

Den blå stolen har länge varit central för Barncancerfondens kommunikation. Inledningsvis symboliserade den tomma blå stolen döden och det tomrum som varje barn som dör av cancer lämnar efter sig. 

Sedan hösten 2013 har Barncancerfonden arbetat med att fylla den blå stolen, att låta barn ta plats på den för att visa att det finns hopp. Idag överlever omkring 80 procent av alla barn som insjuknar i cancer i Sverige.

– Jag har arbetat med den blå stolen som symbol i många år och den har nu en stor igenkänning bland allmänheten. Därför är det kul att vi kan bygga vidare på den här symbolen, men samtidigt förändra vår kommunikation och tänka nytt. Den respons jag har fått bland annat via sociala medier är att många tycker att Barncancerfondens filmer och budskap har blivit mycket mer hoppfulla, säger Anne Bergsten.

Barn har tagit plats på den blå stolen även i annonser och utskick. Det är denna kommunikation, ”fyll stolen med hopp”, som alltså har kammat hem priset 100-wattaren i kategorin Ideellt.

Här kan du se Barncancerfondens senaste filmer där barn fått ta plats på den blå stolen: 
Elias: http://youtu.be/DJTZ-u4MiIk
Freja: http://youtu.be/20sxEdhMRPY
Linn: http://www.youtube.com/watch?v=064ipuBiWDg&list=UUv19wS9-3PU1qih-H6gVrRg


Andra nominerade i kategorin Ideellt var: 

- Unicef: Flykten slutar här
- Unicef: Good guy’s christmas 
- Non smoking generation: Fear Clinic 
- Amnesty International: Obama in Sweden

Om tävlingen
100-wattaren är en reklamtävling som belönar reklam ”som gett bevisad effekt genom hög kreativitet”. För att bli nominerad till 100-wattaren ska reklamens syfte vara väl definierat och resultatet mätt, det ska vara bevisat att kommunikationen har gjort skillnad. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.