​Barncancerfonden lanserar E-handelsverktyget Click of Hope - Starweb blir första plattform

Med Barncancerfondens nya E-handelsverktyg, Click of Hope, kan E-handlare enkelt ta ett socialt ansvar samtidigt som de erbjuder sina kunder ett enkelt sätt att bidra till välgörenhet. Starweb blir den första E-handelsplattformen som erbjuder Click of Hope till sina kunder.

Click of Hope vänder sig till nätshoppare som genom sin E-butik ges möjlighet att skänka en gåva till Barncancerfonden efter avslutat köp, för att stötta forskning kring barncancer.

Handeln på Internet ökar konstant samtidigt som kontanthanteringen blir allt mindre. Verktyget kommer på ett effektivt sätt nå ut till den ”nya generationens givare” som är mer benägna att ge gåvor när de handlar med kort eller mobilen, snarare än genom kontaktköp.

– Allmänheten förväntar sig att företag tar ett socialt ansvar idag och Click of Hope är ett väldigt smidigt sätt för E-handlare att göra det. Vi är oerhört glada över Starwebs engagemang. De hjälper E-handlarna att ta ett socialt ansvar vilket i sin tur hjälper oss att nå ut till fler potentiella givare, säger Åsa Blomberg, Insamlingschef på Barncancerfonden.

Enkelt och kostnadsfritt för E-handlarna

För att kunden inte ska bli störd i sitt köp dyker verktyget upp först på e-handelssajtens tack-sida efter att köpet är genomfört. I ett separat fönster ovanpå webbutikens gränssnitt får kunden möjlighet att skänka ett valfritt belopp genom kortbetalning, faktura eller betalsamtal. Efter att kunden har valt betalningsmetod får hen även chans att dela sin gåva via Facebook, Twitter och LinkedIn.

Barncancerfonden och Starweb erbjuder Click of Hope kostnadsfritt och E-handlarna betalar ingenting för att implementera eller använda verktyget i sin webbshop.

E-butiker som ligger på Starwebs plattform är bland andra Bags4Fun, Kit4Kids, Engelbrekt, Studio Lisa Bengtsson, Kuddar Online och Sveriges Radio.

Positiv synlighet i sociala medier

Genom att kunderna kan visa sin gåva på exempelvis Facebook kan E-handlarnas varumärke också få ökad synlighet. Mätningar visar också att kunderna uppskattar E-handlare som använder Click of Hope, vilket bidrar till en mer positiv bild av företaget. Hela 70 % av kunderna får en mer positiv bild av företaget och 32 % blir mer lojala och handlar oftare på sajter där det finns möjlighet att ge en gåva i samband med köpet.

Barncancerfondens målsättning är att de E-handlare som vill öka sin lönsamhet och samtidigt bidra till ett gott ändamål ska använda Click of Hope.

För mer information, kontakta:
Jonas Karlsson, projektledare på Barncancerfonden
E-post: jonas.karlsson@barncancerfonden.se