Barncancerfondens reklam nominerad – har gett bevisad effekt

Igår kväll tillkännagavs årets nomineringar i Sveriges Annonsörers reklamtävling 100-wattaren. Barncancerfonden är nominerad i två av fem kategorier, Ideellt samt Långsiktig varumärkesvård. – Många känner att vår kommunikation har blivit mer hoppfull, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Barncancerfonden.

Barncancerfonden har länge använt en blå stol i sin kommunikation. Inledningsvis symboliserade den tomma blå stolen det tomrum som varje barn som dör av cancer lämnar efter sig. På reklamskyltar kunde man till exempel se en förälder som stod bakom en tom blå stol.

Under hösten 2013 började Barncancerfonden istället att fylla den blå stolen, för att förmedla mer hopp om att fler barn ska kunna överleva sin cancer. I en reklamfilm visades en tom blå stol i ett klassrum och ingen svarade när läraren ropade upp namnet Jacob. I slutet av filmen kom en försenad - och skallig - Jacob in i klassrummet och tog sin plats på den blå stolen, på god väg att besegra sin cancer. 
Här kan man se filmen med Jacob.

Den blå stolen fylldes av barn även i annonser och utskick, för att symbolisera att det finns hopp. Det är denna kommunikation, ”fyll den blå stolen”, som har nominerats i kategorin Ideellt. Konceptet har varit framgångsrikt och i filmer som under hösten 2014 visas på TV fylls den blå stolen återigen av barn, denna gång fyra barn som berättar sina egna historier om sin cancersjukdom.

– Vi har fått många kommentarer från människor som uppskattar att vi börjat placera barn på den blå stolen. Många känner att vår kommunikation blivit mer hoppfull. Och visst finns det hopp, runt 80 procent av de barn som får cancer överlever idag. Men vi har fortfarande mycket jobb att göra, vår vision är att utrota barncancer, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Barncancerfonden.

Den blå stolen har länge varit central för Barncancerfondens kommunikation. I kategorin Långsiktig varumärkesvård har sex olika företag och organisationer nominerats för konsekventa kommunikationskoncept som har gett effekt över en period om minst tre år. Barncancerfonden är en av de nominerade även i denna kategori. 

Barncancerfonden tävlar tillsammans med fyra andra nominerade kampanjer i kategorin Ideelltoch med fem andra nominerade organisationer i kategorin Långsiktig varumärkesvård

Priserna delas ut den 15 oktober.  


Om tävlingen
100-wattaren är en reklamtävling som belönar reklam ”som gett bevisad effekt genom hög kreativitet”. För att bli nominerad till 100-wattaren ska reklamens syfte vara väl definierat och resultatet mätt, det ska vara bevisat att kommunikationen har gjort skillnad. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.

Andra nominerade kampanjer i kategorin ”Ideellt” är: 
- Unicef: Flykten slutar här
Se filmen
- Unicef: Good guy’s christmas 
Se filmen
- Non smoking generation: Fear Clinic 
Fear Clinic byggdes i Minecraft, ett kort klipp som visar Fear Clinic finns här 
- Amnesty International: Obama in Sweden
Kampanjen drevs i sociala medier, en sammanfattning finns här

Andra nominerade företag/organisationer i kategorin Långsiktig varumärkesvård:
- Halebop
- Panta Mera
- KTH – Ingenjörskonst finns i det du älskar
- Lotto/Svenska Spel
- Stockholms Stadsmission, Julkampanj 2010-2013