I helgen fick Barncancerfondens generalsekreterare Thorbjörn Larsson (mitten)  ta emot rekordchecken från Team Rynkeby - God morgon. Foto: Anna Hållams.

Cyklingen till Paris gav rekorddonation till kampen mot barncancer

Hundratals cyklister tog sig i somras från Sverige till Frankrike för att samla in pengar till kampen mot barncancer. I helgen avslöjade cyklisterna i Team Rynkeby – God morgon resultatet av sina ansträngningar: otroliga 41,1 miljoner kronor.

– Det känns jätteroligt. Jag känner stor ödmjukhet inför alla cyklister och servicedeltagare som är med och lägger ner mycket tid på det här. Men även inför företagen som hjälper till genom att sponsra, säger Paul Chronqvist Svensson, country manager på Team Rynkeby-fonden i Sverige.

Team Rynkeby består av engagerade cyklister runt om i norden. Under 10 månader arbetar de för att samla in pengar till kampen mot barncancer innan de sätter sig på sadeln och cyklar hela vägen till Paris under åtta sommardagar.

Nu i helgen återsågs några av de svenska deltagarna i Jönköping för att offentliggöra insamlingsresultatet av årets ansträngingar. Checken på rekordsumman 41,1 miljoner kronor överräcktes till Barncancerfondens generalsekreterare Thorbjörn Larsson.

– Tänk att en enda organisation kan bidra så mycket. Jag blir både imponerad och rörd av uppfinningsrikedomen och engagemanget. Det är svårt att formulera ett ordentligt tack. Jag tycker att det som Team Rynkeby-fonden och deras deltagare gör är det vackraste uttrycket för mänsklighet. De engagerar sig för andras skull. Det vill jag verkligen tacka för.

Team Rynkeby - God morgon har vuxit kraftigt sedan starten i Sverige 2011. Under åren har de totalt samlat in över 157 miljoner kronor till Barncancerfondens fortsatta arbete. Pengar som går till att finansinera forskningen kring barncancer och att ge råd och stöd till de barn och familjer som drabbas.

Välkomnar media

I Sverige består Team Rynkeby - God morgon av 16 lokala lag. Media är varmt välkomna att ta kontakt med respektive lag som ofta har engagerande berättelser att dela med sig av.

Här finns de lokala lagen

Dalarna
Göteborg
Halland
Helsingborg
Jönköping
Kalmar län
Kristianstad
Linköping
Lund
Malmö
Sjuhärad
Skaraborg
Täby
Värmland
Växjö

Om barncancer

• Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på
  • cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.
  • Barncancerfonden är den största finansiären av barncancerforskning i Sverige.