Barncancerfonden kommunikationssatsar med ny byrågrupp  bestående av Garbergs, Carat, Narva och OTW.

De är Barncancerfondens nya kommunikationsbyråer

Garbergs, Carat, Narva och OTW. Så ser Barncancerfondens nya byrågrupp ut efter en nyligen avslutad upphandling. Nu ska Barncancerfonden tillsammans med de nya byråerna vidareutveckla sin kommunikation, och därmed ta nästa steg i kampen mot barncancer.

Barncancerfondens långsiktiga kommunikationskoncept med en blå stol och verkliga berättelser av barn med cancer har genom åren varit mycket framgångsrikt. Insamlingen har mer än dubblats på fem år och flera kampanjer har väckt stor uppmärksamhet och blivit mångfalt prisbelönta.

Nu vill Barncancerfonden ta kommunikationsarbetet till nästa nivå för att ytterligare öka insamlingen, stärka varumärket och bidra till förändring för barn med cancer. Under hösten har Barncancerfonden genomfört upphandlingar inom fyra byråkategorier; reklam, media, PR/PA och content. Valet föll på två nya byråer; Garbergs och Carat, och två nuvarande; Narva och OTW.

– Vi har gjort en fantastisk resa tillsammans med våra byråer de senaste fem åren. Nu går vi in i en ny strategisk fas och till vår hjälp kommer vi att ha en nygammal konstellation av byråpartners som ska hjälpa oss att ta nästa steg i kampen mot barncancer. Garbergs, Carat, Narva och OTW har under upphandlingen visat den kreativa höjd och strategiska förmåga som krävs för att ta vår kommunikation till nästa nivå, säger Michel Brygiewicz, chef för information och kommunikation på Barncancerfonden.

Garbergs blir Barncancerfondens reklambyrå för det strategiska och kreativa kommunikationsarbetet, med uppdraget att utveckla varumärket och öka insamlingen. Garbergs har tidigare gjort två projekt för Barncancerfonden som båda har blivit premierade: ”A hair-raising message”, en film som nått 13 miljoner visningar på Youtube samt ”Child 4 Child”, en kampanj som HM Drottningen invigde på internationella barncancerdagen 2016.

– Barncancerfondens vision om att utrota barncancer är inspirerande och något vi alla känner att vi vill vara med och bidra till. Den kreativa idén som vi valde att gå vidare med började ta sin form redan vid första mötet och har sedan utvecklats tillsammans med Barncancerfonden. Nu ser vi fram emot att starta igång samarbetet, säger Mehrnaz Bejne, vice VD på Garbergs.

Carat, Sveriges största mediebyrå, blir Barncancerfondens strategiska och operativa partner inom mediestrategi och medierådgivning. Carat ingår i det globala kommunikationsnätverket Dentsu Aegis och har spetskompetens inom både affärsplanering, mediestrategier och integrerad kommunikation.

– Vi är hedrade att, tillsammans med några av Sveriges bästa byråer, få bidra till Barncancerfondens arbete mot visionen att utrota barncancer, säger Nike Carltoft, VD på Carat. 

Narva har varit Barncancerfondens PR/PA-partner sedan 2011, och nu förlängs samarbetet. Narva har expertis inom både hälsa och public affairs, och korades 2018 till Nordens bästa byrå i SABRE Awards. Idag omfattar uppdraget för Barncancerfonden såväl strategiskt stöd inom public affairs som marknads-PR. Under 2018 vann Barncancerfondens och Narvas opinionskampanj ”Om jag var socialminister” flera utmärkelser både i Sverige och internationellt med bland annat dubbla guld i Polaris Awards samt guld i Digital Communications Awards.

Även det tioåriga samarbetet med OTW, en av Nordens ledande byråer inom redaktionell kommunikation, förlängs. Samarbetet har vunnit flera priser genom åren, senast guld i Swedish Content Awards för reportaget ”Nora och döden”. Tillsammans med OTW når Barncancerfonden ut med viktiga berättelser om villkoren för barncancerdrabbade familjer, nya upptäckter inom forskningen, och det arbete som görs för att hjälpa drabbade och öka överlevnaden i barncancer.

De nya byråsamarbetena startar den 1 april.


För mer information:
Michel Brygiewicz, chef information & kommunikation på Barncancerfonden
michel.brygiewicz@barncancerfonden.se, 070-839 99 98