Gamingvärldens stjärnor ska samla in en miljon till barn med cancer

Under namnet "Stream of Hope" kommer några av Sveriges och Europas största profiler inom gaming att delta i en tre dagar lång stream för att samla in pengar till kampen mot barncancer.

Stream of Hope blir en tredagarsfestival som äger rum den 11-13 december. Eventet samlar några av de största personligheterna inom streaming, gaming och e-sport som alla gemensamt kommer spela för att samla in pengar till kampen mot barncancer.

- När ett barn drabbas av cancer kan gaming bli en viktig länk till kompisar och gemenskap. Det känns därför extra fint att ha fått ta hjälp av några av våra största streamers för att utveckla konceptet Stream of Hope. För oss är det också ett sätt att möta nya givare på nya plattformar, säger Nathalie Hillerström, projektledare för Stream of Hope på Barncancerfonden.

Stream of Hope kommer äga rum på plattformen Twitch och under de 72 timmarna kommer Stream of Hopes egen livestream att sändas från studion i Redbull Gaming Sphere i Stockholm.

Den välkända Youtubern och streamern Jonas "Sp4zie" Ring är en av de stora profilerna som kommer delta i Stream of Hope. Och konceptet som helhet har tagits fram tillsammans med e-sportspionjären Emil "HeatoN" Christensen.

- Jag känner personligen mycket för Barncancerfonden som organisation och vill mer än gärna hjälpa till – så när jag fick frågan var det självklart! Jag ser fram emot att jobba med att nå ut med budskapet och nå insamlingsmålet tillsammans med alla gamers där ute. Tillsammans kan vi verkligen göra något stort, säger Christensen.

Stream of Hope är öppet för vem som helst att anmäla sig till. Målet är att tillsammans samla in en miljon kronor, pengar som går till att finansiera forskningen kring barncancer och stödinsatser för de barn och familjer som drabbas.

- Det här är ett drömprojekt. Att skapa något för barnens skull tillsammans med Barncancerfonden och Charge - och kombinera det med vår stora passion - är helt fantastiskt, säger Nathalie Loyd, projektledare på gaming- och e-sportsbyrån Content Lab som tagit fram konceptet i samarbete med Barncancerfonden.

Med i arbetet för Stream of Hope 2020 är också Charge.gg – en plattform som hjälper gamers med fakturering, inbetalningar, donationer och olika skattefrågor. Det svenskbaserade företaget har framför allt stöttat projektet med förmedling av profiler och streamers.

Stream of Hope i korthet

• Är en 72 timmar lång välgörenhetsstream på plattformen Twitch.
  • Äger rum 11-13 december.
  • Samlar några av Sveriges och Europas största streamers.
  • Har som mål att samla in en miljon kronor till kampen mot barncancer.
  • Är ett koncept framtaget tillsammans med streamers och i samarbete med Content Lab.
  • Läs mer på streamofhope.se

Om barncancer

• Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.
  • Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige.