Solsidan blev dubbelt prisad under kvällen: bästa humorprogram och bästa kvinnliga humorprestation genom Malin Cederbladh.

Kvällens stora vinnare: alla pristagare och barncancerforskningen

Sju eftertraktade Papphammar-statyetter hittade på måndagskvällen sina rättmätiga ägare, när det svenska humorpriset delades ut till Sveriges roligaste. Samtidigt gjordes en fantastisk insats i kampen mot barncancer när tusentals engagerade tittare anmälde sig som Barnsupportrar hos Barncancerfonden. Deras totala bidrag blir 35 miljoner kronor till barncancerforskningen.

Juryn och tittarna har sagt sitt. På måndagskvällen delades det svenska humorpriset ut i sju kategorier till välförtjänta humorister. TV4:s komediserie Solsidan prisades dubbelt, med segrar i kategorierna årets humorprogram och årets kvinnliga humorprestation (Malin Cederbladh), och en jublande glad Jockiboi tog emot statyetten för barnens pris där vinnaren röstats fram av just barn och unga.

Programledaren Carina Berg guidade tillsammans med sin sidekick Keyyo tittarna genom galakvällen. Galan fick så många tittare att engagera sig och bli Barnsupportrar att deras totala bidrag blir 35 miljoner kronor, pengar som till exempel räcker till att hålla 82 olika forskningsprojekt igång under ett år.
På galans telefonnummer för stora gåvor ringdes totalt 722 000 kronor in av företag och privatpersoner.

– Kampen mot barncancer är i väldigt många avseenden det viktigaste vi företar oss under året. Att balansera humor med starkt insamlingsfokus rätt är en utmaning som vi gjorde riktigt bra i kväll. Jag vill passa på att tacka alla som engagerat sig och uppmana till fortsatt kamp, säger Calle Jansson, kanaldirektör Discovery Networks Sweden.

– Vilket gensvar vi har fått i år! Barncancer är fortfarande den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige och därför behövs det mer forskning. Och forskning kostar pengar. Förra året kunde vi finansiera ungefär en fjärdedel av den forskning vi fick in ansökningar om. Med hjälp av alla härliga människor som valt att bli Barnsupportrar i kväll kan vi finansiera mer forskning och ta ytterligare steg mot ökad överlevnad. Jag är så tacksam, säger Per Leander, generalsekreterare för Barncancerfonden.

Under galan uppträdde skivaktuella Frida Öhrn med en vacker tolkning av Ted Gärdestads ”I den stora sorgens famn”, och Daniel Norberg bjöd på ett uppskattat nummer där en och annan komiker på plats på Berns fick se sig kärleksfullt parodierad.

Bli Barnsupporter
Galan är slut för i år, men Barncancerfondens arbete med att finansiera livsviktig forskning fortsätter. Bli Barnsupporter på: https://www.barncancerfonden.se/barncancergalan/bli-barnsupporter/

Vinnarna av Det svenska humorpriset 2016

Årets humorprogram: Solsidan säsong 5, TV4.
Regi: Måns Herngren, Emma Bucht, Niclas Carlsson, Eddie Åhgren

Årets kvinnliga humorprestation: Malin Cederbladh, Solsidan

Årets manliga humorprestation: David Wiberg, Boy machine

Årets långfilmskomedi: En underbar jävla jul.
Regi: Helena Bergström

Årets scenshow: Sveriges historia – den nakna sanningen
Özz Nûjen och Måns Möller

Årets webbhumor (publikt pris): Daniel och Emil Norberg, Melodifestivalen 2016 parodi – Andra chansen