Michel Brygiewicz till Barncancerfonden
Michel Brygiewicz blir ny chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden. Han har en lång bakgrund inom marknadsföring och kommunikation från företag som Procter & Gamble, Oriflame och Starcom.
Michel Brygiewicz har tidigare arbetat i olika ledarroller inom marknadsföring med varumärken som Pampers och Gillette. Han kommer senast från mediebyrån Starcom, där han som Business Director var ansvarig för kunder som Spendrups och Electronic Arts. På Barncancerfonden blir han ansvarig för organisationens kommunikation samt insamlingen från privatpersoner.
– När den här möjligheten gavs var det ett av de enklaste besluten i mitt liv. Jag kan inte tänka mig ett finare uppdrag än att vara delaktig i kampen mot barncancer, som är en av de mest onaturliga ordkombinationerna i det svenska språket. Barncancerfonden har gjort ett fantastiskt arbete genom åren, men det är en lång väg kvar tills vi kan nå vår vision om att utrota barncancer. Jag ser fram emot att vara med på den resan, säger Michel Brygiewicz.
– Vi är mycket glada att välkomna Michel Brygiewicz till Barncancerfonden. Med sin breda kompetens kring kommunikation och försäljning i allmänhet och digitalt i synnerhet är vi övertygade om att Michel kommer att bli en viktig kraft i arbetet med att utveckla Barncancerfondens varumärke och insamlingsarbete ytterligare, säger Anne Grefberg, tillträdande tf. generalsekreterare på Barncancerfonden.
Barncancerfonden samlade under 2016 in 365 Mkr, en ökning med 7,5 procent jämfört med året innan. Barncancerfonden är den största enskilda finansiären av svensk barncancerforskning och har bidragit med mer än 2 miljarder kronor till forskningen sedan starten 1982.
Michel Brygiewicz tillträdde tjänsten som chef för kommunikation och privatinsamling den 14 augusti.