Viral film nominerad i reklam-EM
Barncancerfondens film ”A hair raising message” har visats 3,8 miljoner gånger på YouTube. Nu uppmärksammas filmen som en av Europas bästa i tävlingen Eurobest. Eurobest kan beskrivas som EM i reklam och Barncancerfondens film, som gjordes av byrån Garbergs, har fått fyra olika nomineringar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPPDATERING 2014-12-05
Filmen "A hair raising message" vann silver i kategorin Media och brons i kategorin Outdoor.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reklamtävlingen Eurobest avgörs årligen och i dagarna avgörs om Barncancerfondens uppmärksammade film ”A hair raising message” blir utnämnd till en av Europas bästa PR- och reklaminsatser. Filmen gjordes av reklambyrån Garbergs och har fått fyra nomineringar i kategorierna ”outdoor” och ”media”.
– Filmen har fått ett långt större genomslag än vi kunde föreställa oss och det innebär att väldigt många människor har blivit uppmärksamma på att ett barn om dagen får sin cancerdiagnos i Sverige. Och än behövs mer forskning för att alla dessa barn ska kunna överleva, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Barncancerfonden.
– Det är fantastiskt att filmen har blivit så spridd och att nomineras i Eurobest är en bekräftelse på att vi tillsammans med Garbergs har lyckats kommunicera någonting svårt på ett lättillgängligt sätt. Det är också kul att den film som vi lånat idén från, Apotek Hjärtats ”Blowing in the wind”, också är nominerad i flera kategorier, fortsätter Linus.
Eurobest avgörs under en tre dagar lång gala som inleds idag. På onsdag kommer det stå klart vilka kampanjer som vunnit.
Här kan du se filmen.