BMW resa med provkörningar för livet

BMW går helhjärtat in för samarbetet med Barncancerfonden. 2017 är det femte året som företaget kraftsamlar inför kampanjen ”Kör för livet”. Det långsiktiga CSR-samarbetet har aktiverat hela företaget.

När BMW Group inledde sitt samarbete med Barncancerfonden 2013 möttes de av en viss skepsis. Var det bara ett sätt att kortsiktigt sälja fler bilar? BMW:s kampanj gick ut på att företaget skänkte 100 kronor till Barncancerfonden varje gång någon provkörde deras bilar.

– När vi började var det ganska ovanligt med CSR i bilbranschen, så vi gick försiktigt fram. Men de senaste åren har vårt arbete blivit mer accepterat. När alla i företaget står bakom det till 110 procent märks det utåt. Folk ser att det är långsiktigt, vilket ökar trovärdigheten, säger Tina Jarlerud, marknadskommunikationschef, BMW Norden.

Förankring

Företaget har jobbat mycket med att förankra CSR-samarbetet i hela organisationen speciellt lokalt ute hos återförsäljarna som finns över hela landet från Malmö till Luleå. Inför kampanjerna har medarbetarna gått på informationsmöten om barncancer. Återförsäljare har även träffat och samarbetat med lokala representanter från Barncancerfonden.

– Fördelen med att satsa helhjärtat på ett CSR-samarbete är att det blir mer autentiskt. Det är svårare om man gör en insats här och där, säger Tina Jarlerud.

Hon menar att det långsiktiga samarbetet innebär att det kan utvecklas, och förankras på ett bättre sätt hos medarbetarna. Frågan om att utrota barncancer blir även BMW:s.

– Barncancer är inget lätt ämne, men ju mer man kan desto lättare blir det att prata om. Det märker vi hos våra återförsäljare. Vi brukar säga att vi i dag är cirka 1 000 personer på BMW som ger uppmärksamhet till denna fråga, säger Tina Jarlerud.

Intern kommunikation 

Inför kampanjerna har BMW valt att lyfta olika ämnen i kommunikationen. År 2014 låg tyngdpunkten på forskningen. 2015 valde BMW att fokusera på det positiva, under parollen ”Kör för livet”. År 2016 handlade kampanjen om att låta barn få vara barn, och om att stötta Barncancerfondens nollvision på barncancerområdet. Att variera fokus i intern kommunikation och marknadsföring har varit ett sätt för BMW att hålla glöden vid liv bland medarbetare och kunder.

"Återförsäljarna är så otroligt engagerade"

– Det är väldigt roligt. De kommer på mycket egna idéer, som att ta med en bil till stormarknaden eller fotbollsträningen så att folk kan testköra där, säger Tina Jarlerud.

Samarbetet mellan BMW och Barncancerfonden pågår hela tiden. Mellan provkörningskampanjerna sker även mindre insatser. BMW:s medarbetare brukar exempelvis vara med i Barncancerfondens event ”Ride of Hope” och ”Spin of Hope”. Men enligt Tina Jarlerud är det inför provkörningskampanjerna som hela organisationen kraftsamlar. BMW:s mediakampanj sätter sitt totala fokus på frågan, vilket ger resultat. År 2016 blev det över 38 000 provkörningar och nästan fyra miljoner insamlade kronor.

– Vi ser flera vinster med vårt CSR-samarbete. Det är en vinst för oss för att det blir fler som provkör våra bilar, och en vinst för kunden som både får en rolig körstund och ser till att BMW ger pengar till Barncancerfonden. Samtidigt är det en vinst för Barncancerfonden att deras viktiga budskap sprids, säger Tina Jarlerud.