Carglass friskvårdssatsning gav resultat
Med sin friskvårdssatsning lyckas Carglass slå flera flugor i en smäll. Medarbetare över hela landet uppmuntras att röra på sig, samtidigt som företaget bidrar till kampen mot barncancer. Dessutom innebär friskvårdssatsningen en ökad gemenskap.
Carglass är Sveriges ledande företag inom lagning och byte av bilglas. Personalen arbetar på 48 verkstäder från Luleå i norr till Ystad i söder. Sedan 2015 genomför Carglass regelbundet den nationella friskvårdssatsningen ”Minuter som gör skillnad” i samarbete med Barncancerfonden. Kort fattat kan de anställda registrera den tid de tränar i ett digitalt verktyg samtidigt som Carglass stödjer Barncancerfondens arbete med ett visst belopp.
– Det här är ett upplägg som passar oss bra eftersom våra anställda är så utspridda över landet. Det ger en känsla av samhörighet trots geografiska avstånd. Medarbetarna gör något tillsammans, säger Therese Mossberg, HR-manager, Carglass Sverige.
Valfri träningsform
Själva träningen kan exempelvis bestå av en promenad eller av att cykla till jobbet. Det viktiga är inte vad medarbetarna tränar, utan att de gör något i minst 30 minuter. Carglass försöker variera upplägget vid varje kampanj. Hösten 2016 anordnade företaget en lagtävling där regionerna tävlade mot varandra. Varje region hade ett eget mål, ett visst antal träningstimmar som skulle uppnås utifrån personaltäthet. Den region som först nådde målet vann biobiljetter. I våras kombinerades friskvårdssatsningen med en Instagramtävling, där medarbetarna lade upp bilder under hashtagen ”carglassförbcf”. För varje Instagrambild skänkte Carglass 15 kronor till Barncancerfonden. De tre bästa träningsbilderna fick pris.
– Vinnarna utsågs av Barncancerfonden, vilket vi hoppas stärker bandet mellan våra anställda och organisationen, säger Therese Mossberg.
Under vårens kampanj skickade Carglass även ut träningsutmaningar till sina anställda, för att uppmuntra till fysisk aktivitet. Enligt Therese Mossberg var engagemanget stort bland medarbetarna.
– Vårt mål var att samla in 50 000 kronor. När vi inte nådde riktigt ända fram swishade en medarbetare pengar till Barncancerfonden på eget initiativ och uppmuntrade sina kollegor att göra samma sak. Flera hängde på och vi på Carglass centralt beslutade oss då för att matcha insättningarna. Det slutade med att vi till och med fick in mer pengar än vad målet var, säger Therese Mossberg.
Lokalt initiativ i globalt företag
För Carglass passar det bra att kombinera sitt CSR-arbete med friskvård. Företaget är del av koncernen Belron, som finns i 32 länder. CSR-arbetet har tidigare framför allt skötts på global nivå, bland annat genom en välgörenhetsstiftelse i Sydafrika. Medarbetarna bjuds årligen in att delta i koncernens triathlon-event i London med målet att samla in pengar till stiftelsen. Tanken med ”Minuter som gör skillnad” är att skapa ett lokalt svenskt initiativ som kan komplettera det globala CSR-arbetet i koncernen, och höja medvetenheten om företagets samhällsansvar.
– Vi uppmuntras att ta lokala initiativ, och för oss är Barncancerfonden helt rätt. Organisationens ideal stämmer överens med våra, säger Therese Mossberg.
Hon menar att det är svårt att mäta friskvårdssatsningen i några konkreta nyckeltal, exempelvis huruvida de anställda blivit mer vältränade. Däremot kan Carglass se andra resultat.
– Det ger en ökad stolthet och gemenskap. Medarbetarna tränar i team och gör något tillsammans. Det är viktigt, säger Therese Mossberg.