Connect Hotels kopplar ihop träning och CSR
Connect Hotels kopplar ihop fysisk aktivitet med stöd till kampen mot barncancer. Inom konceptet ”Minuter som gör skillnad” tävlar medarbetarna på de olika hotellen mot varandra. – Det viktigaste är skratten, att folk har roligt, säger Sofia Hellström, HR-chef på Connect Hotels.
Connect Hotels har fem hotell i Stockholm city, Stockholmsmässan samt på Arlanda, Skavsta och Kista. Hotellkedjan har sedan tidigare ett gediget miljöarbete, ett exempel är Arlanda och Skavstahotellet som värms upp med hjälp av berg-och solvärme. År 2015 inledde Connect Hotels sitt CSR-samarbete med Barncancerfonden.
"Vi ville satsa på friskvårdsbiten, som länge varit viktig för oss. Vi har många anställda som arbetar med kroppen, som exempelvis städarna, och vi tycker det är viktigt att folk tar hand om sig, säger Sofia Hellström."
Det första friskvårdsevenemanget hotellkedjan satsade på var cykelutmaningen ”Spin of Hope”. Ledningen bokade två spinningcyklar på en gymanläggning i Stockholm under en dag. Sedan fick medarbetarna boka in sig på ett schema, från sju på morgonen till 19 på kvällen. Kollegorna i Nyköping körde samma koncept, men i andra lokaler.
– Det gällde att fylla upp tiderna tillsammans. Många tyckte att det var en jätterolig aktivitet och engagerade sig, säger Sofia Hellström.
På Connect Hotels ville man gärna utveckla friskvårdsarbetet. Hösten 2016 körde de därför ”Minuter som gör skillnad” för första gången. Konceptet gick ut på att hotellkedjan skänkte 20 kronor till Barncancerfonden för varje halvtimme som en anställd tränar. Målet var att tillsammans samla in 50 000 kronor.
Tävling triggar
– Vi lade upp det som en tävling mellan hotellen, vilket triggade igång personalen! Vi publicerade resultatscheman varje vecka, där medarbetarna kunde se vilket hotell som hade fått ihop mest träningstid, säger Sofia Hellström.
Med Barncancerfondens digitala verktyg var det möjligt att gå in på nätet och följa sitt resultat, både på individnivå och lagnivå. Under tiden som kampanjen pågick uppmuntrades även medarbetarna att använda Instagram.
– Medarbetarna lade upp träningsbilder och alla kunde följa varandras aktiviteter på sociala medier, säger hon. Hur gick det då i tävlingen? Arlandalaget vann, och tillsammans nådde Connect Hotels medarbetare nästan upp till målet. Det blev 42 165 kronor till Barncancerfonden, säger Sofia Hellström. Nu laddar företaget för en ny omgång till hösten 2017.
"Vår erfarenhet är att anställda som redan tränar regelbundet kommer att fortsätta med det. Men ett sådant här koncept kan bli en sporre för de som tränar mindre att dra igång sig själva."
Connect Hotels har tidigare arbetat målinriktat med att bli en rökfri arbetsplats. Friskvårdssatsningen ”Minuter som gör skillnad” är en satsning i samma genre.
– Jag tycker det är bra att det inte är någon prestige i vad man gör för aktivitet. Det räcker med att promenera en halvtimme, vilket gör att alla kan vara med, säger Sofia Hellström.
Hon menar att det känns viktigt att friskvårdsarbetet på Connect Hotels kombineras med socialt ansvarstagande:
– Att stödja kampen mot barncancer är en fråga som ligger oss alla varmt om hjärtat.