En succé som var långt ifrån given
På bara tio år har Bauhaus samlat in mer än 25 miljoner kronor till Barncancerfonden. En succé som trots detta var långt ifrån given. För byggvaruhuskedjan var först tveksamma till att arbeta med välgörenhet – de var rädda för att slå sig på bröstet över en bra sak.
Det började lite trevande, men när det visade sig hur mycket samarbetet med Barncancerfonden berörde både personal och kunder blev det snabbt en stor och integrerad del av Bauhaus.
– Vi har aldrig haft en utarbetad CSR-plan. Huvudsyftet med samarbetet var att bygga en bra företagskultur och ta ansvar som stort företag, som sedan blivit vårt dna. Det har förändrat oss i grunden, säger marknadsdirektören Johan Saxne.
Några färdiga insamlingskoncept har företaget dock inte velat hoppa på. De vill göra egna saker och hitta nya former. I stället för Barncancermånaden har Bauhaus till exempel egna insamlingsmånader ”En 10:a för livet” två gånger om året. Med åren har antalet evenemang blivit allt fler och det finns också rent interna initiativ. Som ”Spring för livet” där företaget bidrar med en tia till Barncancerfonden varje gång en anställd tränar och markerar det i personalappen.
– Vi jobbar hela tiden med att försöka hitta en naturlig koppling mellan hur vi samlar in pengar samtidigt som vi belyser frågan, säger Johan Saxne.
Deras hittills mest framgångsrika insamling var ”Giving Tuesday” i början av december. Stjärnor som André Myhrer och Ebba Andersson i team Bauhaus gick då ut i sociala medier och uppmanade svenskarna att skänka en krona per minut som de tränade. Under 24 timmar samlades 1 064 000 kronor in. Makalöst, men ändå inte det som satt mest avtryck hos dem som arbetar på Bauhaus.
– Det är alltid kul när vi samlar in rekordsummor, men roligast är när vi ser att vi gjort skillnad. Som när vi finansierade skolroboten för studier på distans. Ett projekt som flera landsting sedan valde att göra permanent när de såg vilken skillnad det gjorde för barnen. Den kraften, att vi kunde vara med och kickstarta något sådant gjorde ett starkt intryck på många i personalen.