Färgstarkt samarbete
När plastpåsepriset höjdes valde Flügger färg att skänka mellanskillnaden till Barncancerfonden. Det gav personalen i de 150 svenska butikerna mersmak – och deras engagemang ledde snabbt till en Give Hope-kampanj.
Jonas Tistelgren är spindeln i nätet och kontakten mellan Flüggers huvudkontor i Göteborg och de 150 butikerna i resten av Sverige. Som en sådan får han höra mycket matnyttigt – och det var det som ledde till samarbetet med Barncancerfonden.
– Det började med att plastpåsepriset höjdes. Vi ville skänka mellanskillnaden, det kunderna tvingades betala minus vårt produktionspris, till välgörenhet. Efter samtal bestämde vi oss för Barncancerfonden, berättar Jonas Tistelgren.
Gåvan berörde butikspersonalen och en del hörde av sig och undrade: ”Kan vi göra mer? Kanske på lokal nivå?”
– Och det är ju ett engagemang man vill uppmuntra.
När sedan Barncancerfonden hörde av sig passade Jonas Tistelgren på att åka till Stockholm för att prata om ett fortsatt samarbete.
– Vi ville göra något mer än en engångsgrej, dra vårt strå till stacken. Och som företag sitter vi ju på möjligheter.
Med uppbackning även från Flüggers ledning rullades det på väldigt kort tid ut en Give Hope-kampanj i alla svenska butiker som innebar att färgkoncernens butikspersonal under maj månad uppmanade kunder att swisha 20 kronor till Barncancerfonden.
– Man vill ju alltid samla in ännu mer pengar, men samtidigt räknas ju varje krona, säger Jonas Tistelgren.