”Konsumenterna vill känna att företagen tar ansvar”
Medarbetarna blir stoltare, kunderna blir mer köpvilliga, och bilden av företagets samhällsengagemang blir starkare. Det är några effekter av verkstadskedjan Mecas samarbete med Barncancerfonden.
Äger du en bil måste du någon gång köpa spolarvätska. Får du välja mellan att köpa en flaska som räddar livet på sjuka barn och en som inte gör det, vilken väljer du då? Just det. Det är därför Mecas bilverkstäder runt om i landet ska sälja spolarvätska där en del av vinsten går till Barncancerfonden.
– Vi vill visa att vi tar vårt sociala ansvar. Konsumenterna vill känna att företagen tar ett samhälls och hållbarhetsansvar, säger Susanna Carlander Grafström, marknadschef på Meca.
Spolarvätskan är bara en detalj i en större berättelse. När Meca 2018 tog fram en ny affärsstrategi och stöpte om sitt varumärke ville de också hitta ett sponsorsamarbete som rimmade med företagets vision: ”Alla ska kunna ta sig dit de vill, alltid”. Där passar Barncancerfonden in perfekt, menar Susanna Carlander Grafström.
– Barncancerfonden arbetar för att alla ska kunna leva och ha möjlighet att nå dit de vill. Både friska och sjuka barn, säger hon.
Ett annat tillfälle då samarbetet syns utåt mot konsument är när man bokar en tid på verkstaden via Mecas webbplats. Då går 100 kronor direkt till Barncancerfonden. Samtidigt pågår internt arbete där medarbetare exempelvis ges möjlighet att skänka en del av sin lön varje månad.
– Vi vill ses som en attraktiv arbetsgivare och det är viktigt att medarbetarna kan känna en stolthet, säger Anna Björk, HR-chef på Meca.