”Personalen längtade efter att få göra någonting”
På Mediamarkt säljer medarbetarna inte bara hemelektronik. Butikskedjan har också samlat ihop över en kvarts miljon kronor till Barncancerfonden.
Kampanjen ”Ge tio kronor” är en del av Barncancermånaden, där Barncancerfonden varje september sätter fokus på kampen mot barncancer genom olika evenemang och insamlingar. Med Barncancerfondens starka kampanjmaterial kan företag i detaljhandeln inspirera sina kunder att skänka 10 kronor i samband med ett köp.
Den av Mediamarkts butiker runt om i Sverige som har samlat in mest pengar finns i Länna, söder om Stockholm.
– Det känns jätteroligt! Kampanjen gör att man känner en stolthet över att jobba här, säger butikschef Andreas Danieli.
Det är många kunder som väljer att skänka pengar och vissa ger betydligt mer än en tia, berättar han.
– En kund skänkte en hundralapp samtidigt som han köpte en tv.
”Ge 10 kronor” är den första insatsen som Mediamarkt genomför tillsammans med Barncancerfonden, och samarbetet började genom ett initiativ från medarbetarna, berättar företagets kommunikationschef Jenny Pedersén.
– Det fanns en längtan efter att få göra någonting, och när vi gjorde en enkät lyfte många medarbetare fram just Barncancerfonden. Därför kändes det helt rätt att inleda ett samarbete, säger hon.
Att man som företag på det här sättet involverar anställda i sitt samhällsarbete och inte bara fattar besluten ovanifrån är viktigt, tror Pedersén.
– Vi är helt beroende av medarbetarnas engagemang. De hade självklart gjort sitt jobb med kampanjen även om det enbart hade kommit uppifrån, men kanske inte med hjärtat på samma sätt, säger hon.
Jenny Pedersén berättar att Mediamarkt redan nu planerar nya samarbeten med Barncancerfonden. I höst kommer de att sälja Barncancerfondens LED-reflexer i butikerna och det finns också planer på att donera elektronik till sjukhus och patienthotell. Barncancerfondens lokala föreningar har undersökt behovet av hemelektronik hos sjukhusen och fått in förfrågningar om bland annat tv-spelskonsoler, kolsyremaskiner och dubbelvåffeljärn.
– Vi håller på att undersöka hur man kan lösa det logistiskt. De här barnen tillbringar mycket tid på sjukhus. Vi vill göra något för att den tiden ska bli mer dräglig, säger hon.
Från Barncancerfondens sida är man mycket nöjda med samarbetet med Mediamarkt.
– Samarbeten som är engagemangsstyrda blir starka och hållbara. Vi uppskattar vår dialog med Mediamarkt, de har höga ambitioner som rimmar med våra. Vi är glada över det fina utfallet så här långt och ser fram emot att både vår och deras affär ska stärkas framåt, säger Elinor Westerberg, gruppchef Företagsinsamling.
I butiken i Länna kan ingen missa företagets samarbete med Barncancerfonden. Överallt vid telefoner, datorer och mikrovågsugnar sitter skyltar som informerar om den pågående kampanjen. Medarbetarna har också stora kampanj-knappar på sina skjortor och kassapersonalen frågar alla som handlar om de vill skänka tio kronor. Barncancerfondens erfarenhet visar att det är avgörande för ett bra resultat.
Pelle Ryding, som var inne i affären snabbt för att köpa ett handsfree till sin mobil, svarade ja när han fick frågan.
– Jag har lagt tusen spänn på den här, vad är då tio kronor? Cancer är en väldigt jobbig sjukdom, och det berör extra när det drabbar barn, säger han.
Butikschefen Andreas Danieli vill att Mediamarkt ska fungera som en hjälpande hand åt Barncancerfonden.
– Det är många som passerar våra butiker och vi når verkligen ut, säger han.
Han berättar att butikerna inom Mediamarkt på skoj brukar jämföra sina resultat och försöka slå varandra – och Barncancerfondens kampanj är inget undantag. Varje dag undrar medarbetarna i Länna hur de ligger till jämfört med de andra butikerna.
– Alla tycker så klart att det är extra roligt att vara i toppen när det gäller den här kampanjen som har ett så gott syfte. Det är ingen tävling, men självklart vill vi vara bäst.