”Samarbetet är en win-win-win-situation”
Däckbyten, semlor och koder för att skänka pengar. ICA Maxi Haninges uppfinningsrikedom genererar stora pengar till Barncancerfonden.
Samarbetet inleddes under 2015. ICA Maxi Haninge skänkte en krona per såld semla, och den kampanjen skulle följas av fler. När en firma skulle använda sig av ICA Maxis marknadsplats för däckbyten så beslöt sig Mikael Gadd för att skippa hyran. I stället skänktes 25 kronor till Barncancerfonden för varje kund som bytte däck.
– Jag och medarbetarna känner stolthet över samarbetet, det uppskattas av våra kunder och pengarna gör skillnad. Det är en win-win-win-situation, säger ICA-handlaren Mikael Gadd.
I butiken kan kunderna själva välja att bidra till Barncancerfonden. I självscanningskassorna finns koder som ger 10, 25, 50 eller 100 kronor och varuavskiljarna ger 5 kronor till Barncancerfonden – om kunden själv väljer det.
– Som förälder kan man verkligen känna med och beröras av något så fasansfullt som att barn drabbas av cancer. Vi har engagerat oss mer och mer i välgörenhetsfrågor och det känns väldigt bra, både för mig personligen men också för personalen som känner stolthet och delaktighet i detta.
– Samarbetet med Barncancerfonden uppskattas också av våra kunder, så självklart är det positivt för vårt varumärke.
Hittills har ICA Maxi Haninge bidragit med 186 000 kronor – och mer lär det bli.
– Man byter ju däck två gånger per år och semlor lär vi inte heller sluta äta, säger Mikael Gadd.