Stark insamlingsdebut för gamla i gården
Butikskedjan Granngården grundades redan 1880, men de är nya på insamling. Kanske var det därför de missade målet – på ett bra sätt. För när halva barncancermånaden gått hade ambitionen på 100 000 insamlade kronor redan passerats med 150 procent.
Förra året hjälpte detaljhandelskedjan Granngården en av sina leverantörer att runda upp en insamling till Barncancerfonden med 77 000 kronor. Det gav mersmak och i år ville de göra en egen insamling under barncancermånaden i september. Med kampanjen ”Ge 10 kronor” kunde Granngården tillsammans med kunderna snabbt infria förhoppningen att nå ett ännu högre mål.
– Vi tycker precis som Barncancerfonden att barn och cancer inte hör ihop och därför har vi haft en fortsatt dialog efter förra höstens samarbete. Deras donationsstruktur är dessutom mycket tilltalande, pengarna går dit de verkligen gör nytta, säger Christina Strozyk, kvalitets- och miljöansvarig på Granngården.
För att en insamling ska lyckas krävs också att engagemanget är förankrat hos personalen ute i butikerna. Det hjälpte Barncancerfonden till med genom att via videolänk berätta om hur barncancer drabbar och vad organisationen gör för att bekämpa sjukdomen.
– Samarbetet känns naturligt. Vi värnar ju om djur och natur här så steget är inte långt. Dessutom känns det fint att ha en arbetsgivare som inte bara tänker utifrån pengar, säger Louise von Gegerfelt som är butikschef i Handen, strax utanför Stockholm.
”Jag får en glädje inombords”
Förutom en varm doft av djurfoder och stall är informationsskyltarna om kampanjen med Barncancerfonden det första man möter efter att ha klivit innanför butikens automatiska dubbeldörrar. Louise von Gegerfelt berättar att insamlingen fångar upp många av dem som inte gör ett eget aktivt val, men som gärna skänker när de blir tillfrågade.
– Det gör dem glada och det känns att jag har gjort något bra. Jag får en glädje inombords och kunden känner att vi värderar deras initiativ, säger hon.
Goda intentioner till trots gick det ändå lite trögt i starten för butiken i Handen. Det gällde att hitta rätt motivation för att komma över den initiala blygseln över att fråga om gåvor. Och där hade den interna tävling som anordnades mellan medarbetarna god effekt.
– Av 112 butiker låg vi på plats 58 under vecka 38 och det kändes inte så bra. Nu har vi fokuserat mer och börjat skriva upp hur mycket var och en samlar in och tävlingen har varit både bra och rolig, säger Louise von Gegerfelt.
Dagens goda gärning
Sedan den interna topplistan dök upp har det också utkristalliserat sig några vinnarskallar och i ledning ligger Elias Daniels, vikarierande butikssäljare.
– I början var det lite jobbigt att fråga, det ska jag inte ljuga om. Men det blir ett extra ansvar som utvecklar, det ger också mig något, säger Elias Daniels.
Hans vinnande strategi har varit att fråga om kunderna vill ge en valfri summa i stället för 10 kronor. Något som gett honom flera 100-kronorsgåvor.
– Men säger någon nej är jag noga med att inte låta värderande. Ingen som kommer in och handlar ska känna sig dömd, säger han.
Nästa kund som kommer till kassan är Tina Gustavsson som har famnen full av varor. När hon får frågan om att ge en gåva är svaret ja.
– Nu har jag gjort dagens goda gärning och du har hjälpt mig, säger hon till Elias Daniels bakom kassan.
De riktiga hjältarna
Tina Gustavsson tycker inte att det är några problem att som kund få en sådan fråga. Snarare är det motsatsen som gäller – hon är glad att få skänka när möjligheten dyker upp.
– Jag köper ju flera dyra och onödiga hästprylar, då kan jag gott donera lite pengar också, säger hon.
Att det är kunderna och medarbetarna som är de riktiga hjältarna i den här insamlingen har inte undgått Granngårdens ledning. Ledningen valde därför att skänka ytterligare 50 000 kronor till Barncancerfonden utöver den summa som kampanjen genererade.
Målet för kampanjen var 100 000 kronor, men det passerades snabbt då de samlat in 248 000 kronor efter bara halva månaden. Den sista september vid kampanjens slut hade Granngården totalt skänkt 631 746 kr. En imponerande summa för en debuterande ”ge 10 kronor”-kampanj.
– Det här insamlingsinitiativet är superbra. Vi säljer bra och har fina siffror i koncernen så det känns rimligt att göra något för någon annan. Det är också en bra inspiration för andra aktörer att göra något, säger Louise von Gegerfelt.