”Vi har blivit större och då kan vi bidra mer”

Easydist började samarbeta med Barncancerfonden redan under sin etableringsfas. Nu växer deras bidrag i takt med företaget. Vd:n Andreas Komada vet själv hur det känns när ett cancerbesked slår ner i familjen.

Att företaget Easydist är Barnsupporter syns i deras olika informationskanaler. På deras webbplats ligger loggan med direktlänk till Barncancerfondens webb.

− Vi vill vara med och bidra. I slutändan handlar det om att barn och cancer inte hör ihop, säger Andreas Komada.

Han ser också att samarbetet med Barncancerfonden får många positiva effekter för företaget.

− Visst kan man vara stolt över att göra bra affärer och tjäna pengar, men samarbetet med Barncancerfonden ger en annan typ av glädje. Det skapar gemenskap på jobbet och en stolthet inför företaget.

Easydist tillverkar och distribuerar mobiltelefontillbehör. De gör mobilskal under sitt varumärke Tolerate men jobbar också med partihandel. Samtidigt bidrar de alltså i kampen mot barncancer, och samhällsengagemanget gör avtryck hos kunderna, tror Andreas Komada.

− Jag tror att det bidrar till att man ser oss som någon man vill samarbeta med, säger han.

Bara nio månader efter att Easydist startades år 2014 upptäcktes en hjärntumör hos Andreas Komadas dotter Ebba.

− Det slog omkull hela tillvaron och synen på livet. Det påverkade familjen och mig både som person och som företagare.

Kort efter att läkarna upptäckte hjärntumören inledde Easydist sitt samarbete med Barncancerfonden. Andreas Komada och medgrundaren Sampo Bergström hade redan från starten varit överens om att Easydist på något sätt skulle ta ett samhällsansvar, men de hade kanske inte tänkt ta så stora initiativ redan under företagets första år.

− Vi hade nog inte gjort det om det inte hade varit för Ebba, säger han.

Han tror att företaget delvis hade sett annorlunda ut om inte Ebba hade blivit sjuk.

− Jag tror att vi hade satsat bredare annars och gett oss på svårare affärer. Nu fanns inte riktigt den energin hos mig.

Med åren har den lite smalare inriktningen blivit en framgångsfaktor och en viktig del av Easydists identitet.

− Vi beskriver oss som en liten motorbåt som har möjlighet att köra in i små vikar där stora skepp inte kommer fram. Tillsammans med oss kan man testa och undersöka vilka möjligheter som finns inom ett område.

Medan Easydist fick sina första kunder och började växa genomgick Ebba en svår strålbehandling. I dag är hjärntumören helt borta, men hon måste äta mediciner livet ut och de sena komplikationerna hänger kvar.

− Hjärntröttheten påverkar skolan och energin men hon mår ändå ganska bra med tanke på omständigheterna.

Ebba Komada

Easydist har bidragit till Barncancerfonden på många olika sätt. Under en period donerade företaget till exempel fem kronor per såld produkt. Tillsammans med sina kunder samlade de på det viset ihop 100 000 kronor till Barncancerfonden.

− Vi ser ett växande engagemang hos oss och en vilja att göra mer. Det är ett naturligt steg när företaget växer. Vi har blivit större och då kan vi bidra mer, säger Andreas Komada.

Så enkelt blir ditt företag Barnsupporter

Genom att bli Barnsupporter visar du medarbetare och kunder att ditt företag är med i kampen mot barncancer. Det finns tre olika nivåer: stor, mellan och liten. Du bestämmer själv vilken nivå som passar ditt företag bäst, varje krona gör skillnad.

I paketen ingår material som på ett enkelt sätt ger dig möjlighet att berätta om ditt stöd. Du får goda förutsättningar att visa att ditt företag tar ansvar i barncancerfrågan och skapa engagemang hos både medarbetare och kunder. Materialet laddar du enkelt ner via en länk som skickas direkt efter beställningen.

Lilla paketet

Från 6 000 kronor exklusive moms.

I det lilla paketet ingår grundläggande Barnsupporter-material:

  • Ett diplom att skriva ut och sätta upp.
  • Barnsupporter-märket att använda i eget material, till exempel på er hemsida.

Mellanpaketet

Från 15 000 kronor exklusive moms.

I mellanpaketet ingår nästan allt Barnsupporter-material:

  • Ett diplom att skriva ut och sätta upp.
  • Barnsupporter-märket att använda i eget material, till exempel på er hemsida.
  • En mejlsignatur som gör det enkelt att berätta om ert stöd i mejl ni skickar.
  • Bilder för sociala medier som gör det enkelt att dela ert engagemang på Facebook och Instagram, det ingår också förslag på färdiga texter till bilderna.

Stora paketet

Från 30 000 kronor exklusive moms.

Det stora paketet innehåller allt Barnsupporter-material:

  • Ett diplom att skriva ut och sätta upp.
  • Barnsupporter-märket att använda i eget material.
  • En mejlsignatur som gör det enkelt att berätta om ert stöd i mejl ni skickar.
  • Bilder för sociala medier som gör det enkelt att dela ert engagemang på Facebook och Instagram, det ingår också förslag på färdiga texter till bilderna.
  • Vår fina Barnsupporter-film som berättar om ert stöd, filmen kan du sprida i sociala medier eller publicera på er hemsida.

Bli Barnsupporter företag

Välj paket

Vi värnar om dina personuppgifter. Genom att fylla i och skicka formuläret godkänner du vår integritetspolicy. 

Vi värnar om dina personuppgifter. Genom att fylla i och skicka formuläret godkänner du vår integritetspolicy.