”Vi känner att vi gör något viktigt tillsammans”
Ecster erbjuder kreditkort och andra betalningslösningar – och bidrar samtidigt till att fler cancerdrabbade barn överlever. Många medarbetare slöt upp när företaget gick ut på stan för att informera om Nallekortet, ett kreditkort som har tagits fram i samarbete med Barncancerfonden.
Det är fredag morgon, mitt i rusningstrafiken, och en ström av pendlare rör sig från Slussens tunnelbanestation över torget mot bussarna. På vägen passerar de medarbetarna från Ecster som delar ut broschyrer.
− Det är en härlig känsla att vi är här tillsammans och informera om detta. Väldigt roligt att så många ville ställa upp och stå här i dag, säger Charlotte Hägglund, inhouse sales manager på Ecster.
När hon fick utskicket om att företaget skulle ut på stan och informera om Nallekortet anmälde hon sig direkt.
− Självklart vill jag vara med och stötta det här arbetet. Jag tror att alla på något sätt kan relatera till hur det är att drabbas av cancer. Det här är en fråga som berör, särskilt när det handlar om barn, säger hon.
Några meter bort står kollegan Christer Nodby. Till vardags jobbar han som marknadsspecialist på Ecster men nu under morgonen delar han broschyrer. Det är inte helt enkelt att få kontakt med pendlarna som bestämt tågar över torget med lurar i öronen.
− Jag är förvånad över att det ändå är så pass många som stannar upp och tar en folder, säger han.
Han beskriver det som att samarbetet med Barncancerfonden fungerar lite som en bumerang: du kastar ut något och får någonting tillbaka.
− Vi bidrar till Barncancerfonden samtidigt som vi inom bolaget känner att vi gör något viktigt tillsammans. Det blir ett sätt att skapa en vi-känsla inom företaget, säger han.
Pengar till Barncancerfonden vid varje köp
Ecster har samarbetat med Barncancerfonden i över tio år och Nallekortet har funnits lika länge. Det fungerar som ett vanligt kreditkort med skillnaden att varje gång kunderna handlar skänker Ecster 0,5 procent av summan till Barncancerfonden.
− Det är ett enkelt sätt för våra kunder att göra något gott. Som kortinnehavare bidrar du till att fler barn överlever sin cancer och mår bra, säger Jenny Schmidt, senior instore success manager på Ecster.
Hon håller i trådarna och är med och delar ut broschyrer vid Slussen hela dagen tillsammans med Susanne Ericsson, CRM-coordinator på Ecster. De andra medarbetarna byter av varandra. Alla anställda som vill är med vid den tidpunkt och så länge de kan utifrån sina scheman.
− Det har varit stort engagemang från många olika delar av bolaget, berättar Susanne Ericsson.
Kreditkort som engagerar
Många kreditkort har någon form av bonussystem som bygger på att man samlar poäng när man handlar. Förenklat kan man säga att kunderna på det sättet får tillbaka en viss procent av det de har handlat för men så är det inte med Nallekortet.
− Man kan säga att kunderna ger bort sin bonus till Barncancerfonden i stället för att samla den till sig själva, säger Susanne Ericsson.
Om 2 000 personer skulle använda Nallekortet och handla för i genomsnitt 2 500 kronor i månaden skulle de och Ecster samla in 300 000 kronor till barncancerforskningen under bara ett år. Även kunder som har Ecsters egna kort kan välja att donera sin bonus till Barncancerfonden via bonusshopen på företagets hemsida.
− Det finns många sätt att skänka pengar till Barncancerfonden. Det som är så bra med Nallekortet är att du automatiskt bidrar lite varje gång du handlar, säger Jenny Schmidt.
Hon berättar att kortet är mycket uppskattat bland kunderna som har det.
− Vi har fått höra att hela familjen engageras och hjälps åt att påminna i kassan så att den som betalar använder rätt kort, säger hon.
Genom informationskampanjen vid Slussen hoppas hon att fler ska få upp ögonen för kreditkortet med nallen på.
− Vi hoppas att det väller in nya kortansökningar efter detta, säger hon.