Mellantid - tid för samtal

I podcasten Mellantid, möter vi olika människor som på olika sätt berättar om barncancer. Det innebär personliga berättelser, men också fakta, forskning och föreningsperspektivet.

Vill du medverka, eller känner du någon som vill berätta sin historia? Hör av dig!

Välkommen till Mellantid - tid för samtal!

Avsnitt 7. Lust till att leva – Henrik Wiman
Om att livet bör tas med en stor nypa salt, hur cancer i tonåren har format en psykolog, och vilket tips en influencer inom mental hälsa vill ge oss alla, just idag.

Avsnitt 6. Alfred Cort
Han fick en hjärntumör när han var 15 år. Idag är han 22, och vill nu stödja andra barn som drabbats av barncancer. Möt en överlevare som inte backar för de känsliga frågorna. Möt Alfred Cort!

Avsnitt 5. Föräldraträffsgruppen
Under våren 2021 har Barncancerfonden Mellansverige bildat en grupp av barncancerdrabbade föräldrar som har kommit en bit på väg och som nu vill ställa upp som stöd åt andra drabbade föräldrar. Det handlar om att utbyta praktiska erfarenheter som drabbad, men också om att bara mötas, prata och dela det svåra. Lyssna på ett samtal mellan Petra, Madelen, Gustav och Jens, där vi berättar om det föräldrastöd som föreningen nu erbjuder barncancerdrabbade föräldrar.

Avsnitt 4. Syskon-Gustav
Att läsa en saga istället för att tömma sopor
Gustav Westerholm – om syskonstöd, läget på sjukhuset just nu, och om hur han i feberfrossa, helt omedvetet, beställt hem en amerikansk blåbärsbuske.

Avsnitt 3. Titanium
Maria Hedberg – om hjältar, hållbara grundämnen och den hårda verkligheten för unga barncanceröverlevare, på väg in i vuxenlivet.

Avsnitt 2. SuperSigne
Linnéa Andersson – om superkrafter, tigermamman och om viljan att leva istället för att bara överleva.

Avsnitt 1. Så länge hjärtat slår
Viveca Halldin Norberg – om när överlevnadsstatistiken vände på 90-talet, om den livsviktiga föreningen och om att aldrig tappa hoppet.